Most Vysočina - Velké Meziříčí
7. 5. 2009 • Autor Irena Pavlišová • Kategories Výlety a cestování
30 let od zahájení provozu na dálničním mostu Vysočina ve Velkém Meziříčí (Žďár nad Sázavou)
Na podzim loňského roku uplynulo 30 let od otevření dálničního mostu Vysočina ve Velkém Meziříčí. Soutěž na přemostění 75 metrů hlubokého údolí Oslavy ve více než čtyřsetmetrové délce byla vypsána již v roce 1967, mezi variantou betonovou a ocelovou byla vybrána varianta dvou souběžných ocelových mostů vedle sebe, samotná stavba byla zahájena roku 1973. Pro konstrukci mostovky byl vybrán projekt brněnské pobočky Vítkovických železáren (ing. A. Pechal), projekt pro betonové mostní pilíře a stavební dozor provedl Dopravoprojekt Brno ( ing. Z. Pohořelský). Konstrukci mostu představují spojité trámy o čtyřech polích s rozměry 6 x 4,1 metru o celkové délce 425 m podpírané třemi mezilehlými betonovými pilíři, jejichž základové jámy musely být otvírány odstřelem. Most byl slavnostně otevřen v listopadu roku 1978.
Stavba mostu během pěti let výrazně ovlivnila do té doby klidný velkomeziříčský život. Pro spoustu obyvatel výrazně negativně – o čemž svědčil i téměř metr vysoký nápis na zámecké zdi „ Od hladu, moru a stavby dálnice osvoboďte nás!“. Obyvatelé jednoho z domu v údolí pod mostem, kteří v době, kdy se provádělo tryskání zábradlí jemným pískem ve výšce 75 m, líčili své zážitky o jahodových knedlících sypaných pískem a životu probíhajícímu na pláži ( písku měli doma mnoho a byl opravdu všude).
Přesto si tato stavba - na svoji dobu unikátní - jistě zaslouží naši pozornost, protože velmi pozitivně přispěla k řešení dopravní situace tohoto dálničního úseku.
Názory k článku