Franchising

4. 6. 2010 Autor Ivana Tošovská Kategories Vše o nemovitostech

Nedávno jsem díky svému klientovi zjistila, že ne každý ví, co je to franchising, což je v době, kdy výrazně pronikl do trhu s realitami, špatné.  V dalším textu se úmyslně vyhnu encyklopedickým informacím a pokusím se je zestručnit a „přeložit“ do řeči srozumitelnější.

Franchising je systém prodeje zboží, služeb nebo technologií, který znamená stálou spolupráci mezi právně a finančně odlišnými a nezávislými společnostmi, tedy poskytovatelem franchisingu – franchisora a jeho partnery - franchisanty. Poskytovatel je tvůrce systému, hlavou, která systém vymyslela a uvedla ho na trh. Partnery jsou subjekty, které využívají tento systém, přičemž jsou povinny dodržovat stanovenou koncepci. Naoplátku získávají právo využívat název, značku, know-how, technické znalosti a obchodní pomoc od poskytovatele.

Práva a povinnosti mezi stranami upravuje franchisingová smlouva, která v našem právním řádu není specifikována, strany mají poměrně velkou volnost při její tvorbě. Smlouva by měla mít a většinou má řadu ustanovení, která běžně nalezneme i u jiných typů smluv, například dobu trvání, způsob jejího ukončení, práva a povinnosti smluvních stran. Typické pro franchisingové smlouvy je vymezení území (lokality) pro franchisanta, právo na označení, vzhled poboček, užívání ochranné známky, vztah ke konkurenci, licenční a marketingové poplatky a kontrolní činnost franchisora.

Myslím, že nejznámější franchisou je McDonald´s, na které si krásně můžeme ukázat, jak systém vznikl. Bratři Dick a Mack McDonaldové v roce 1940 otevřeli první restauraci v Kalifornii. V roce 1954 se bratři potkávají s Ray Krocem, kterého systém rychlého občerstvení nadchne a kterému v roce 1961 odprodávají systém McDonald´s za 2,7mil. dolarů. V roce 1963 je v provozu již 500 restaurací na území USA, v roce 1967 jsou otevřeny první restaurace mimo USA, a to v Kanadě a Portoriku. Jedním z prvních franchisantů se stává Jim Delligatti, tvůrce Big Mac. V roce 2001 McDonald´s provozuje přes 30 tisíc restaurací ve 121 zemích světa. Prvním franšízantem McDonald's v České republice se v roce 1994 stává Karel Suk, provozovatel restaurace v Rudné u Prahy.

Uznáte sami, že takový kolos nelze v celém rozsahu řídit z jednoho centra. Poskytovatel předal na základě přísných smluv svůj nápad spočívající mimo jiné v jídelníčku, způsobu obsluhy, reklamy a vzájemné podpory dalším subjektům, kteří ho realizují ve svých provozovnách jako svoji podnikatelskou činnost. Za to poskytovateli hradí licenční poplatky. Říká se, že McDonald´s si pečlivě hlídá dodržování surovin, receptur, vzhled provozoven. Ptala jsem se Ilony, mé kamarádky cestovatelky, zda Big Mac chutná ve světě všude stejně. Odpověděla mi: „ Nechutná, i když se tak snaží tvářit. Hlavně v Asii jsou provozovny proti těm, které známe z ČR, značně chuťově a vizuálně odlišné. A často i špinavé.“ Jak je vidět, kontrolní činnost nemusí být vždy úspěšná.

V Brně a okolí patří mezi nejznámější franchisy Brněnka, jejíž síť má přes 250 provozoven, pokud tedy hledáme místní podnikatele.

Vraťme se však k nemovitostem a k úvodní informaci. Můj klient našim prostřednictvím nabízel 3 měsíce rodinný dům za cenu 12 mil.Kč, byť jsem ho přesvědčovala, že cena je nerealizovatelná. Doufala jsem, že časem pochopí, že mám pravdu, že je nutné kupní cenu snížit minimálně pod 10 mil.Kč. Po třech měsících ukončil naši spolupráci s omluvou, že zakázku musí svěřit renomovanější kanceláři. Na podrobnosti jsem se neptala. Záhy jsem jeho rodinný dům objevila v nabídce RE/MAX za cenu ještě vyšší, než byla v naší nabídce. S postupujícími měsíci mě zoufalý klient několikrát oslovil, žádal mě o radu, informoval mě, že cena stále klesá, že již dosáhla 8 mil.Kč. Přinesl mi i smlouvu, kterou s RE/MAX uzavřel. Jaké bylo moje zděšení, když jsem zjistila, že ve skutečnosti za nabídkou stojí maličká realitní kancelář z obce 30km od Brna, která vznikla pouhý rok před uzavřením zprostředkovatelké smlouvy. Klient prostě nevěděl, co je franchisa, domníval se, že se jedná o renomovanou zahraniční firmu. 

Přestože RE/MAX měl lepší podmínky pro realizaci prodeje než my, dům nabízí téměř rok, pěknou řadu měsíců za reálnou cenu, majitel mu umožnil i umístění poutače na domě, stále je nemovitost v nabídce.

Už víte, co je franchisa a po čem pátrat? Jasně, po tom, kdo je franchisant.

Názory k článku

Nevim jak odpovědět na otázku a nevím jestli to není chyták. Ale jedno jsem z textu pochopila, že RE/MAX je franchisor.Velice děkuji za popisný text v blogu.Mám jasno, i když je venku dnes polojasno :).Všechny zdraví Věra T

Věra T

Věrko T., chyták to nebyl, franchisa je síť s jednotným názvem. Hezký den všem.

Ivana Tošovská
Ivana Tošovská

Napište svůj názor

(nebude zveřejněný)

 

Zpět na přehled článků